I december ska B åka till Tyskland på klassåterträff. Det har gjort att hon och jag har många långa samtal om vår skolgång, skolundervisning och lärare vi haft. Vilka minns vi? Vilka gjorde intryck? Varför var de bra? Ofta hamnar vi att diskutera åldern runt gymnasiet. Hur ensamma alla var, innan vi hade utvecklat vårt gråskaliga synsätt och förstått att alla har sitt att bära. Hur viktigt det var att, kanske inte passa in, men åtminstone inte avvika för mycket. Hur det fanns en lättnad i att inte vara längst ner i hierarkin, att så länge någon annan var längst ner så kan det inte vara jag. Jag tänkte att jag skulle sprida lite kärlek och sökte upp en gammal lärare med ovanligt namn, som gjort stort intryck på mig, med sina undervisningsmetoder. Så här skrev jag:
Hej!
Jag skriver till dig eftersom jag tror, och hoppas, att du arbetade på Jordbromalmsskolan i början och mitten av 1990-talet. Du kan omöjligt minnas mig men jag hette då Helena Magnusson och jag, och min klass, hade dig i engelska i sjuan (vilket borde ha varit läsåret 1991/92) och sedan tror jag att du var föräldraledig innan vi fick dig i svenska i nian (läsåret 1993/94).
Om du visste vilket stort intryck du gjorde på oss, och om du kunde ana vilket viktigt avtryck du satt! Du såg oss, ställde krav och trodde att vi kunde! Det fanns inget utantillärande och ändå lärde vi ju oss så himla mycket. Kanske mer om oss själva än om svenska.
Jag minns särskilt tre uppgifter vi hade: en där vi skulle låtsas vara första journalist på plats efter att de förlorade barnen i ”Flugornas herre” hittats (då läste du upp min berättelse och jag var så stolt!); en där vi skrev kärleksdikter som du sedan skrev ut och kopierade upp åt oss under titeln ”9A:s kärleksdikter”; och till sist personlighetsbeskrivningarna – där vi fick beskriva oss själva anonymt och gissa hur vi uppfattas av andra och sedan fick vi gissa vem som var vem. Det är modigt att göra sådana skrivuppgifter på högstadiet.
Jag hoppas innerligt att du har kvar din arbetsglädje, dina nytänkande idéer och alternativa arabetsmetoder, samt din tro på dina elever. Jag gick i en fantastiskt bra gymnasieskola med engagerade lärare och problembaserad inlärning (Fria gymnasieskolan i Haninge) men du är den bästa lärare jag har haft under hela min skolgång (inklusive efterföljande folkhögskola och fem år på universitet) och jag önskar att hela Sveriges skolor skulle bemannas med lärare som du!
Oändligt stort tack för att du fortfarande ger mig hopp om att det kommer att finnas en fungerande skola, också för mina barn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar